Wat doen we nu?

De medewerkers van het museum stellen zich voor! Zo krijg je een blik op de bedrijvigheid achter de museummuren, in de aanloop naar het nieuwe museum.

Wie? Kim De Clercq

Functie? Online Communicatie Coördinator

Hoe lang actief in het museum? 9 maanden

Wat doe je?

“Ik werk binnen het team Marketing, waar ik insta voor de online communicatie. Dat omvat het beheer van de website en de microwebsite Het Nieuwe Museum, het beheer van social mediakanalen en de e-mailmarketing of het uitsturen van de nieuwsbrieven naar het publiek. Daarnaast help ik ook mee met het opstellen van de contentstrategie. Verder maak ik de collectie digitaal toegankelijk op verschillende platformen.”

Wat is het leukste aan je job?

“Ik werk nog niet zo lang voor het KMSKA en leer dus elke dag bij over de museumwerking. De contentstrategie die we met het team Marketing aan het uitwerken zijn is zeer boeiend. We zoeken uit hoe we gaan communiceren naar verschillende doelgroepen. Op welke manier kunnen we mensen overtuigen om naar het museum te komen, in plaats van naar de dierentuin of een pretpark? Aan de hand van die strategie kunnen we later dan campagnes uitwerken. Via social media genereren we informatie waarmee we mikken of targetten op bepaalde doelgroepen. Waarmee bereik je een bepaald effect, worden onze berichten gelezen, vinden de mensen onze posts leuk? Aan de hand van statistieken binnen de social media-kanalen kan je dat makkelijk opvolgen: hoe groot is het bereik, hoe groot is het engagement ? Wanneer ik iets over de verbouwing post, heeft dat meestal een redelijk hoog bereik, in vergelijking met een post over een schilderij. Hoewel, Rubens of Fouquet doen het ook altijd goed. Als het museum weer open zal zijn, lijkt het me heel fijn om op die manier zoveel mogelijk tickets online te verkopen.”

Foto © Jacques Sonck

Zijn er aspecten aan de job die je minder goed liggen?

“Er is een andere cultuur dan wat ik gewoon was bij mijn vorige werkgever in de privésector. Sommige zaken verlopen trager bij een overheidsinstelling doordat er veel papierwerk aan voorafgaat en alles van bovenaf moet worden goedgekeurd.”

Hoogtepunt in je carrière bij het museum?

“Tegen de heropening werken we een online strategie met onder andere een nieuwe website uit. Daar kijk ik nu al erg naar uit.”

Het minst leuke moment?

“Op mijn eerste werkdag kreeg ik te horen dat de heropening is uitgesteld. Dat vond ik wel jammer. Anderzijds geeft ons dat de tijd om zelf de contentstrategie uit te werken, in plaats van dit uit te besteden aan een extern bureau.”

Je lievelingskunstwerk?

Zestien september van René Magritte. Dit heb ik als kind in het museum gezien tijdens een schooluitstap. We moesten een schilderij natekenen en toen heb ik dit werk gekozen. Ik blijf het nog steeds een mooi schilderij vinden.”

Blij dat je in een museum werkt?

“Jazeker, het is iets unieks. Zeker naar de heropening toe wordt het nog leuker en interessanter.”

    #HetTeam